Na początku września obchodziliśmy pierwszą rocznicę od momentu, w którym tramwaje zaczęły kursować na trasie prowadzącej do Górki Narodowej. W ciągu tych dwunastu miesięcy, znacząca liczba, przekraczająca 6 milionów pasażerów, korzystała z tej formy transportu miejskiego.
Dokładnie 4 września 2023 roku miało miejsce uroczyste otwarcie nowo wybudowanej linii tramwajowej rozciągającej się do Górki Narodowej. Początki były jednak pełne wyzwań – już w pierwszych godzinach funkcjonowania nowej trasy doszło do problemów z napięciem w sieci trakcyjnej.
Omawiana inwestycja cieszyła się dużym zainteresowaniem społeczeństwa i została uznana za najważniejsze wydarzenie 2023 roku. W ankiecie przeprowadzonej na stronie MPK oddano blisko 1200 głosów, z których aż 58% wskazało uruchomienie linii tramwajowej do Górki Narodowej jako najistotniejsze wydarzenie ubiegłego roku.
W tej chwili na trasie do Górki Narodowej kursują tramwaje należące do linii numer 18, 50 i zastępczej linii 75. Na trasie dominują wagony marki Stadler Tango Lajkonik, ale można spotkać również wagony firmy Bombardier NGT 8 oraz Pesy Krakowiak. Zastępczą linię obsługują wagony typu EU8N oraz składy E1 + C3.
W okresie od pierwszego dnia funkcjonowania, czyli 4 września 2023 roku, do ostatniego dnia sierpnia 2024 roku, na trasie do Górki Narodowej zanotowano niemal 163 500 rozkładowych kursów tramwajowych. Przyjmując to za punkt odniesienia, można wyliczyć, że tramwaje pokonały w sumie około 686 tysięcy rozkładowych kilometrów na nowo wybudowanym odcinku pomiędzy pętlą Krowodrza Górka a Górką Narodową. Od momentu uruchomienia tej trasy korzystało z niej już ponad 6 milionów pasażerów.