Ruch kolejowy na trasie Łódź-Kielce pozostaje wstrzymany, a Ministerstwo Infrastruktury nie ma w planach uruchomienia pociągów między tymi miastami w najbliższym czasie. Pomimo rosnącego zainteresowania podróżnych, wynika to z obecnych zapisów w obowiązującym planie transportowym. W grudniu ubiegłego roku, po wielu latach przerwy, przywrócono bezpośrednie połączenia kolejowe z Łodzi do Kielc. Polregio, na zlecenie marszałka województwa świętokrzyskiego, organizuje codzienne przejazdy przez Tomaszów Mazowiecki, Opoczno Południe i Włoszczowę Północ. Z kolei Łódzka Kolej Aglomeracyjna obsługuje dwa weekendowe kursy przez Tomaszów, Opoczno, Końskie i Skarżysko-Kamienną. Niestety, żadna z tych tras nie znajduje się w krajowym planie transportowym.
Rosnące zainteresowanie podróżnych
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego oraz ŁKA odnotowały zadowalającą frekwencję na trasach między Łodzią a Kielcami. Mimo to Ministerstwo Infrastruktury nie planuje finansowania połączeń o charakterze dalekobieżnym między tymi miastami. W nowym rocznym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w połowie grudnia, nadal zabraknie pociągów pospiesznych łączących te regiony.
Regulacje i plany ministerstwa
Ministerstwo stoi na stanowisku, że organizacja kolejowych połączeń międzywojewódzkich oraz międzynarodowych leży w gestii ministra ds. transportu. Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu wskazuje, które linie kolejowe powinny być obsługiwane przez dalekobieżne pociągi na zlecenie ministerialne. Obecnie trasy przez Włoszczowę oraz Skarżysko nie są uwzględnione w krajowym planie transportowym, choć mogą pojawić się w opracowywanym Horyzontalnym Rozkładzie Jazdy (HRJ).
Perspektywy na przyszłość
Resort zapowiada, że w przyszłości możliwe jest uwzględnienie trasy Łódź-Kielce. Trwają prace nad projektem horyzontalnego rozkładu jazdy, który ma odzwierciedlać długoterminową strategię rozwoju transportu kolejowego. Przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury sugeruje, że wdrożenie zintegrowanego rozkładu jazdy z nowymi zatrzymaniami może nastąpić w perspektywie lat 30-tych.
Alternatywy dla podróżnych
Do czasu uruchomienia nowych połączeń pasażerowie będą musieli przesiadać się w takich miejscach jak Częstochowa lub korzystać z ograniczonej oferty Polregio i ŁKA. Polregio oferuje jeden kurs dziennie, natomiast ŁKA obsługuje dwa kursy tylko w dni wolne.