W najbliższy wtorek, 16 września, kierowcy korzystający z drogi krajowej nr 9 powinni przygotować się na nową organizację ruchu. Zmiany te są związane z postępem budowy obwodnicy Opatowa. Otwarcie niemal dwukilometrowego odcinka trasy ułatwi podróżowanie między skrzyżowaniem z drogą krajową nr 74 a połączeniem z drogą wojewódzką nr 757, prowadzącą w stronę Iwanisk.
Nowa organizacja ruchu drogowego
Od wtorku kierowcy będą mieli możliwość korzystania z nowego odcinka drogi krajowej nr 9, jednak ruch będzie ograniczony do jednego pasa w obu kierunkach. To tymczasowe rozwiązanie jest konieczne ze względu na trwające prace wykończeniowe na poboczach. W ramach inwestycji powstała również imponująca estakada o długości 297 metrów i wysokości 17 metrów, która wkrótce stanie się częścią nowej trasy. Zmiany te są niezbędne dla ukończenia prac na węźle Opatów, zwłaszcza w kontekście jego połączenia z trasą S74.
Postępy na węzłach i mostach
Roboty na węźle drogowym, który łączy nowy odcinek z istniejącą drogą krajową nr 9 i północnym łącznikiem, są kontynuowane. Aby zapewnić płynność pracy, na rondzie w Jałowęsach wprowadzono tymczasowy ruch wahadłowy. Już teraz dostępne są cztery wiadukty nad obwodnicą, w tym wiadukt węzłowy oraz inne, które łączą różne trasy.
Koszty i zaawansowanie projektu
Projekt budowy obwodnicy Opatowa wraz z północnym łącznikiem pochłonął dotąd blisko 690 milionów złotych. Obecnie prace są ukończone w 95%, a główne roboty mają zakończyć się do końca września. Zanim jednak trasa zostanie oficjalnie otwarta, konieczne będzie uzyskanie odpowiednich zezwoleń.
Kluczowa rola obwodnicy dla Opatowa
Obwodnica Opatowa stanie się integralnym elementem trasy ekspresowej S74, która łączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Nowa trasa o długości ponad 11,5 km będzie omijać miasto od południowego zachodu. Na skrzyżowaniach z istniejącymi drogami krajowymi nr 9 i nr 74 planowane są nowe ronda i węzły drogowe, co znacząco poprawi komunikację w regionie.
Infrastruktura techniczna inwestycji
W ramach tej inwestycji powstanie aż 20 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i estakady. Nowa trasa będzie się składać z dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 9 o długości 5,1 km oraz odcinka ekspresowego S74 o długości 6,5 km. Dodatkowo, trzykilometrowy północny łącznik umożliwi bezpośrednie połączenie z drogą krajową nr 74 w okolicach Adamowa, co ułatwi podróżowanie między Kielcami a Lublinem.