Nowy most na Noteci w Santoku: Mostostal Kielce wybuduje kluczową przeprawę za 38,5 mln zł

Wkrótce w Santoku powstanie nowa przeprawa przez rzekę Noteć, która znacząco poprawi infrastrukturę drogową w zachodniej części województwa lubuskiego. Planowana inwestycja, której koszt wyniesie ponad 38,5 miliona złotych, zostanie zrealizowana przez Mostostal Kielce S.A. To istotne przedsięwzięcie zostało ogłoszone przez dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze, Marcina Ogorzałka.

Znaczenie nowej infrastruktury

Droga wojewódzka nr 158 odgrywa kluczową rolę w lokalnej komunikacji, jednak obecny most w Santoku, wybudowany w latach 60. XX wieku, wymaga pilnej modernizacji. Zły stan techniczny przeprawy zmusił władze do wprowadzenia ograniczeń: ruch jest wahadłowy i dopuszczalne są jedynie pojazdy o masie do 30 ton.

Zakres planowanej inwestycji

Projekt budowy obejmuje kilka etapów. Pierwszym z nich będzie rozbiórka istniejącego mostu, a następnie powstanie tymczasowa przeprawa, która umożliwi kontynuację ruchu drogowego. Kolejnym krokiem będzie budowa nowego mostu oraz późniejsza rozbiórka tymczasowej konstrukcji. Całość projektu obejmuje także modernizację fragmentu DW158, w tym budowę zatoki autobusowej, chodników oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Finansowanie i wsparcie projektu

Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców regionu, którzy od dawna czekali na tę inwestycję. Realizacja przedsięwzięcia jest możliwa dzięki znacznemu dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego na lata 2021-2027, które pokrywa 70% kosztów. Dodatkowo, 10% środków pochodzi z budżetu państwa, a resztę stanowi wkład własny.

Wpływ na rozwój regionu

Dyrektor Ogorzałek podkreśla, że zakończenie budowy mostu przyczyni się do znaczącej poprawy i rozwoju infrastruktury drogowej całego województwa lubuskiego. Nowa przeprawa nie tylko usprawni ruch w regionie, ale także podniesie bezpieczeństwo oraz komfort podróżujących.

Harmonogram realizacji

Zgodnie z podpisaną umową, nowoczesny most w Santoku powinien być gotowy do użytku we wrześniu 2027 roku. W czasie budowy głównej przeprawy ruch będzie przekierowany na most tymczasowy, co pozwoli uniknąć całkowitego zamknięcia drogi i zminimalizować utrudnienia dla kierowców.