W ramach programu wspieranego przez Europejski Fundusz Społeczny Plus, gmina Miedziana Góra podjęła się znaczącego przedsięwzięcia mającego na celu podniesienie jakości edukacji na poziomie podstawowym. Projekt, którego wartość wynosi 399 837,50 PLN, przewiduje dofinansowanie w wysokości 359 853,75 PLN, co stanowi 90% całkowitych wydatków kwalifikowalnych. Gmina wnosi wkład własny w wysokości 39 983,75 PLN. Realizacja projektu zaplanowana jest w okresie od 1 sierpnia 2024 roku do 30 czerwca 2026 roku.
Kluczowe działania w projekcie
Projekt obejmuje różnorodne działania edukacyjne, które mają na celu rozwijanie umiejętności uczniów oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli. Wśród nich znajdują się zajęcia dodatkowe, które skoncentrują się na rozwijaniu zarówno umiejętności podstawowych, jak i przekrojowych. W planach są także zajęcia z zakresu kompetencji społecznych i obywatelskich, a także zajęcia rozwijające postawy antydyskryminacyjne oraz zielone kompetencje. Dodatkowo, projekt uwzględnia indywidualizację nauczania dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Eksperymentalny Klub Odkrywców postawi natomiast na rozwijanie kompetencji cyfrowych w duchu STEM. W ramach projektu przewidziano również doskonalenie zawodowe dla nauczycieli.
Beneficjenci projektu
Projekt skierowany jest przede wszystkim do uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Ćmińsku. Wsparciem objęte zostaną 190 dzieci z klas 1-8, w tym 2 uczniów z niepełnosprawnościami. Pomoc dostaną także dzieci z deficytami ogólnorozwojowymi. Z kolei dla 30 nauczycieli przewidziano różnorodne formy doskonalenia zawodowego. Ponadto projekt zakłada doposażenie szkoły, co przyczyni się do podniesienia standardu nauczania.
Główne cele i założenia
Celem nadrzędnym projektu jest zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Gminy Miedziana Góra poprzez poprawę jakości kształcenia oraz rozszerzenie oferty edukacyjnej. Projekt ma na celu wzmacnianie kreatywności i umiejętności pracy zespołowej, organizację wyjazdów edukacyjnych oraz doposażenie placówki. Ponadto, projekt zakłada rozwój umiejętności nauczycieli, co w efekcie przyczyni się do lepszego przygotowania dzieci do dalszej edukacji.
Wyzwania i potrzeby
Projekt odpowiada na istotne potrzeby społeczności, w tym na likwidację barier edukacyjnych pomiędzy miastem a wsią. Zakłada on organizację dodatkowych zajęć z języka angielskiego, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz programowania. Wspiera także osoby z niepełnosprawnościami, promuje świadomość wykorzystania e-zasobów, wspiera rozwój umiejętności społecznych i tolerancji, oraz zapewnia wsparcie dla dzieci z różnorodnymi zainteresowaniami.
Oczekiwane efekty i rezultaty
Projekt przewiduje konkretne wskaźniki sukcesu, takie jak liczba podmiotów administracyjnych objętych wsparciem, liczba uczniów uczestniczących w doradztwie zawodowym oraz liczba nauczycieli, którzy uzyskali nowe kwalifikacje. Po zakończeniu projektu oczekuje się, że 150 uczniów oraz 25 nauczycieli zdobędzie nowe kwalifikacje. Szczególną uwagę poświęcono także wsparciu osób z niepełnosprawnościami, co odzwierciedla inkluzywne podejście projektu.
Źródło: facebook.com/UG.M.Gora
