Od rana 18 stycznia, na ulicy Grunwaldzkiej w Kielcach, przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym, tworzą się zatory drogowe. Kierujący samochodami kierującymi się do centrum miasta muszą uzbroić się w cierpliwość. Przewiduje się, że trudności będą utrzymywać się również następnego dnia.
Kierowcy, którzy pokonują trasę od Ślichowic do centrum Kielc ulicą Grunwaldzką, muszą spodziewać się korków. Powodem jest wyłączenie jednego pasa ruchu oraz rozkopany teren między jezdniami.
– Modernizacja sygnalizacji świetlnej na ulicy Grunwaldzkiej oraz budowa kanału teletechnicznego, są elementami wprowadzania Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) – wyjaśnia Andrzej Choma, inżynier kontraktu. – Praktycznie wszystko jest wymieniane na nowe komponenty. Do piątku planujemy zakończyć część prac i otworzyć jezdnię w pełnym zakresie. Jednak od poniedziałku rozpoczną się kolejne prace, które również będą skutkować utrudnieniami. Część jezdni będzie tymczasowo zamykana na 2-4 godziny dziennie.
Wielkość utrudnień zależy od warunków pogodowych, ale przewiduje się, że potrwają one od dwóch do trzech tygodni.
Na pytanie, kiedy to wszystko się skończy, Andrzej Choma odpowiada: – Do zakończenia prac potrzeba 2 miesięcy, ale letnich, nie z taką pogodą jak obecnie. Na przebudowywanych skrzyżowaniach powstają odcinki ścieżek rowerowych, które muszą być pokryte asfaltem. Nikt nie ma zgody na prowadzenie prac bitumicznych przy temperaturach poniżej zera, ponieważ nawierzchnia nie spełniałaby norm jakości. Te prace nie będą możliwe wcześniej niż w kwietniu czy maju.
Prace nad ITS miały zostać zakończone do 12 grudnia 2023 roku, ale wykonawca wystąpił o kolejne przedłużenie umowy. Miejski Zarząd Dróg nie wyraził jednak zgody na to i nakłada karę w wysokości 5 tysięcy złotych za każdy dzień opóźnienia.
Inwestycja w Inteligentny System Transportowy polega na modernizacji 58 skrzyżowań w Kielcach. W ramach projektu wymieniana jest sygnalizacja świetlna, a także instalowane są kamery i czujniki. Dzięki nim możliwe jest zbieranie danych na temat natężenia ruchu, które są następnie przekazywane do centrum sterowania. Na tej podstawie dostosowywany jest system sygnalizacji świetlnej do aktualnych warunków na drogach, co ma na celu zmniejszenie korków i usprawnienie przepływu komunikacji miejskiej.