Na wschodzie województwa świętokrzyskiego, blisko realizacji znajduje się kluczowa inwestycja drogowa – obwodnica Opatowa. Obecnie, projekt ten jest ukończony w 95%, a ostatnie zmiany w organizacji ruchu mają na celu przyspieszenie finalizacji prac.
Finansowanie i znaczenie projektu
Budowa obwodnicy Opatowa, która obejmuje drogę krajową nr 9 oraz trasę ekspresową S74, otrzymała wsparcie finansowe z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Łączna kwota dofinansowania wynosi 336,7 miliona złotych, co stanowi znaczną część całkowitego kosztu inwestycji, który wynosi 688,9 miliona złotych. Ta inwestycja ma na celu nie tylko usprawnienie ruchu lokalnego, ale również poprawę bezpieczeństwa na trasach krajowych.
Kluczowe elementy infrastruktury
W ramach budowy obwodnicy powstały istotne struktury, które już teraz są dostępne dla kierowców. Należą do nich cztery wiadukty oraz trzy ronda, które łączą nową trasę z istniejącymi drogami krajowymi DK9 i DK74. Te elementy infrastruktury są kluczowe dla płynności ruchu oraz efektywności całego systemu drogowego w regionie.
Aktualny stan budowy i organizacja ruchu
Prace budowlane koncentrują się obecnie na początkowym odcinku inwestycji oraz węźle komunikującym DK9 i DK74. W związku z tymi działaniami, wprowadzono tymczasowy ruch wahadłowy na DK74 w okolicach ronda w Jałowęsach. Przełożenie ruchu na nowy odcinek drogi krajowej nr 9, o długości prawie 2 km, umożliwiło kontynuację prac w rejonie węzła Opatów, w tym ułożenie brakującej nawierzchni trasy ekspresowej S74.
Zmiany w ruchu drogowym
Nowo udostępniony dwujezdniowy odcinek DK9, łączący skrzyżowanie z DK74 i drogą wojewódzką nr 757, będzie funkcjonować z ograniczeniem do jednego pasa ruchu na każdej jezdni. Jest to związane z trwającymi pracami wykończeniowymi na poboczach. Kierowcy będą mogli korzystać z imponującej estakady o długości 297 metrów i wysokości 17 metrów, co jest jednym z najważniejszych elementów tej inwestycji.
Przyszłość obwodnicy Opatowa
Po zakończeniu obecnych prac, planowane jest rozebranie tymczasowego bajpasu drogi wojewódzkiej nr 757, który służył podczas budowy węzła Opatów. Zmiany te pozwolą na dalsze usprawnienie ruchu i finalizację nawierzchni na fragmencie S74. Ostateczne otwarcie obwodnicy dla ruchu nastąpi po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, co przybliży region do nowej ery komunikacyjnej.
Obwodnica Opatowa jest projektem strategicznym dla całego województwa świętokrzyskiego, który po zakończeniu prac przyczyni się do zwiększenia efektywności transportu oraz poprawy jakości życia mieszkańców.