W trosce o bezpieczeństwo finansowe obywateli, świętokrzyska policja i przedstawiciele sektora bankowego intensyfikują swoje działania przeciwdziałające nielegalnym wyłudzeniom środków. Kradzież poprzez oszustwo jest niestety dosyć powszechnym zjawiskiem.
Podczas spotkania edukacyjnego, które miało miejsce w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach, funkcjonariusze i pracownicy banków zdobywali wiedzę dotyczącą metod zapobiegania próbom oszustw finansowych. Warto zaznaczyć, że to dzięki czujności pracowników banku, wielokrotnie udawało się zapobiegać utracie oszczędności życia przez niewinnych klientów.
Na spotkaniu uczestniczyła również Aneta Jaworska-Bodo, dyrektor II oddziału Banku BKO BP w Kielcach, która opowiedziała o swoich doświadczeniach z próbami kradzieży. Przytoczyła historię kobiety, która próbowała uzyskać kredyt bez zainteresowania warunkami czy wysokością rat. Według dyrektorki, kobieta była bardzo zestresowana, trzęsły jej się ręce, a na pytania kontrolne odpowiadała niezgodnie z prawdą. Dzięki czujności pracowników banku, udało się uświadomić kobiecie, że może być ofiarą wyłudzenia, co skutkowało ostateczną rezygnacją z wnioskowanego kredytu.
Jak podkreśla Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach, Jarosław Kaleta, problem oszustw finansowych jest ciągle obecny, mimo szeroko zakrojonych działań profilaktycznych. W ciągu ostatnich 9 miesięcy w samym tylko województwie świętokrzyskim, oszuści wyłudzili prawie 2 miliony 300 tysięcy złotych.
Komendant Kaleta ostrzega również przed nowymi metodami działania oszustów. Jedną z nich jest tzw. metoda „na bankowca”, gdzie przestępcy podszywają się pod pracowników banków i nakłaniają ofiary do przelania swoich oszczędności w „bezpieczne miejsce”. W przeciwieństwie do metody „na wnuczka”, tutaj wiek ofiary nie ma znaczenia.
Podkreślamy, jak ważne jest zwracanie uwagi na podejrzane połączenia i wiadomości – zarówno swoje, jak i te kierowane do naszych bliskich. Odpowiednia reakcja może zapobiec wielkim stratom finansowym.